Onderhoud van uw elektrische fiets

Uw elektrische fiets slijt met verschillende snelheden, afhankelijk van hoeveel u hem gebruikt. Als u veel meer kilometers maakt dan gemiddeld op uw elektrische fiets, kan het zijn dat u onderdelen vaker moet vervangen of onderhouden. De onderstaande timings zijn louter een richtlijn. De items gemarkeerd met een ‘B’ moet je zelf kunnen doen, als je enig begrip hebt van de componenten waarmee je werkt en een gekalibreerde momentsleutel. De items gemarkeerd met 'A' moeten worden gedaan door een professionele fietsmonteur. Neem bij problemen contact op met (Email protected) voor meer informatie.

Elke rit, iets wat je zelf kunt doen

Controleer de verlichting – Controleer of het nog steeds werkt.
Voorwiel – Controleer of er voldoende spanning in de voorband zit.
Achterband – Controleer of er voldoende spanning in de achterband zit.
Wielmoeren Controleer het loopvlak en de zijwanden.
Remhendels – Controleer of ze de handgrepen niet raken tijdens het remmen.
Keten – Controleer of de ketting in goede staat is.
cranks – Controleer op gratis spelen en draai indien nodig opnieuw aan.

Een keer per maand, iets dat je zelf kunt doen

Velgremmen voor – Controleer de slijtage van de pads.
Velgremmen achter – Controleer de slijtage van de pads.
Schijfremmen voorzijde – Controleer de slijtage van de pads.
Schijfremmen achter – Controleer de slijtage van de pads.
Remkabels – Controleer op scheuren of beschadigingen.
Wheels – Controleer op scheuren en losse of beschadigde spaken.
koptelefoon – Controleer op gratis spelen.
Metaal – Controleer de glans van het metaal.
pedalen – Controleer op beschadigingen of scheuren.
Bouten en moeren – Controleer en draai indien nodig opnieuw aan.

Een keer per maand, bij voorkeur een monteur

Vork – Controleer op schade en de staat van de lassen.
Bottom bracket – Controleer op gratis spelen.

Eén keer per jaar, absoluut een baan voor een monteur

Bottom bracket – Vet en inspecteer.
koptelefoon – Vet

Anders, niet elke maand maar zeker niet elk jaar maar zeker gedaan door een monteur.

Vork – Controleer op schade en de toestand van de las na een crash.
Vork – Vervang de voorvork na een val of val.
Keten – Vervang de ketting om de 1000 kilometer.
Wheels – Indien nodig terugtrekken.
Sturen – Controleer op schade en de staat van de lassen.
Sturen – vervangen na een valpartij of val.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *